SEO och konsten att bjuda rätt gäster

Av Kristofer Kebbon, gästkrönikör

En valborgsmässoafton för många år sedan, när jag var yngre och mindre erfaren, fick jag för mig att jag skulle ställa till med fest. Jag bjöd in folk vitt och brett – vänner, bekanta, bekantas bekanta.

Och nog blev det fest alltid. Halva stan kom till min lägenhet. Men särskilt roligt blev det inte. Hälften av gästerna hade jag aldrig sett förut, och något vidare utbyte hade jag inte av dem heller. Däremot fick jag gott om klagomål från grannarna i huset.

Ett år senare kände jag mig redo att göra ett nytt försök, men denna gång valde jag en helt annan taktik. Jag bjöd bara in en handfull, noga utvalda personer. Människor jag visste att jag tyckte om, människor jag visste att jag hade utbyte av. Det blev den roligaste festen i mannaminne.

Det är lite så jag ser på sökmotoroptimering, SEO.

Det handlar inte främst om att få in så många besökare som möjligt på sin webbplats, utan snarare om vilka som kommer.

Säljer jag saxar för vänsterhänta ser jag hellre tio vänsterhänta besökare än tiotusen högerhänta. Kvalitet före kvantitet, liksom.

Hur man på bästa sätt går tillväga för att locka till sig rätt besökare på webben är förstås en hel vetenskap, men en grundläggande framgångsfaktor är att man har en gedigen kunskap om kundernas beteende. Vilka är de? Var finns de? Vad söker de på i sökmotorerna? Söker de efter ”sax för vänsterhänta” så är det viktigare att ligga med i topp 10-resultatet för just den söktermen hos Google än, låt oss säga, ”sax”.

Känner man sina kunder är det dessutom lättare att bygga en webbplats som motsvarar deras förväntningar, när de väl tar klivet in och hälsar på. Precis på samma sätt som det är enklare att lyckas med festen när man känner gästerna. Har man koll på sina gäster begår man inte misstag som att servera wienerschnitzel till vegetarianen, eller gin & tonic till absolutisten.

Så kom ihåg en sak nästa gång du optimerar din webbplats, eller för den delen, anordnar en Valborgsfest. Det är gästen som gör festen.