Kom igång med sociala medier!

Sociala medier börjar bli en naturlig del av många företags kommunikationsstrategier. Vi hjälper dig att komma igång.

Gör en analys och välj strategi
Några viktiga strategifrågor att besvara i analysen:

• Vad vill företaget uppnå med att använda sociala medier?
• Vilka är målgrupperna och vilka kommunikationskanaler används idag?
• Hur ska negativ respektive positiv respons hanteras?
• Hur jobbar andra i er bransch med sociala medier?

Tydliga mål med satsningen gör det enklare att välja rätt sociala medier från början.

Välj kanaler

Facebook – Den främsta fördelen med Facebook är att “alla är där”. Drygt 4 miljoner svenskar har idag ett konto och den siffran växer. Det är dessutom kostnadsfritt att skapa en företagssida. Med en Facebook-sida för företaget kan ni aktivt pusha nyheter och delta i direkta dialoger med kunderna. Ett exempel är Rubinresor som med attraktiva foton och beskrivningar av resmål, ger besökare en insyn i deras reseutbud.

Twitter – Mikrobloggandet har börjat ta fart i Sverige (runt 200 000 användare) men än så länge är journalister, beslutsfattare och mediapersoner klart överrepresenterade. Vill ni få deras uppmärksamhet är Twitter ofta långt mer effektivt än en vanlig pressrelease. Twitter är en bra kanal för snabb kommunikation utåt och ett utmärkt verktyg för att driva trafik till er hemsida eller blogg.

Blogg – En ämnesinitierad blogg där ni tipsar och diskuterar frågor som rör ert verksamhetsområde kan vara ett sätt att stärka varumärket. En fördel med en fristående blogg är att tilltalet kan vara mer avslappnat än på företagets formella hemsida. Undvik sälj och skriv istället om det som ni själva skulle vilja läsa. Ett bra exempel på långsiktigt bloggande som gett resultat är Stiftelsens TEM:s blogg TEM-funderingar. Den har hittills haft över 250 000 besökare.

Video – Videotjänster kan användas på många sätt. T.ex för att tala direkt till besökaren, låta deltagare som fått förhinder ta del av föredrag, visa pedagogiska presentationer av era tjänster osv. Företag kan skapa en egen s.k kanal på tjänster som Youtube eller Vimeo för aktivt varumärkesbyggande. Filmklipp på den egna webbplatsen väcker intresse, ger en personlig känsla och minskar avståndet till besökaren. Ta gärna en titt på hur vår kund Nordic Cleantech Open jobbar med videoklipp på hemsidan.

Bevaka flödet på nätet

Ta er tid för omvärldsbevakning. Bevaka nyheter, företags- och privata bloggar, mikrobloggar, wikis, sociala nätverk och forum. Vilka pratar om era produkter/tjänster, om ert företag/medarbetare ute på nätet? Det finns flera bra verktyg som gör det enkelt att hålla koll på vad som händer.

» Dagstidningar länkar ofta, i anslutning till artikeln, till bloggar som ger mer djuplodande tankar kring ämnesområdet.

» Knuff.se – sök inom ett visst område, t.ex. ”miljö” för en snabb överblick av de senaste inläggen inom området.

» Technorati.com – omvärldsbevakning av utländska bloggar

» RSS – Det enklaste sättet att få en snabb överblick av dina favoritbloggares senaste inlägg och ta del av nyheter som publiceras på hemsidor du följer.

Bjud in till diskussion och underlätta spridning

Ställ en fråga, starta en diskussion, hellre än att vänta på att någon annan tar första steget. Eller skapa en kampanj som är så pass intresseväckande att användarna själva börjar sprida den vidare och bidrar till ert varumärkesbyggande.

Gör det enkelt för användare att skicka vidare och dela information. Öka spridningen genom att korslänka mellan bloggen, företagshemsidan, Facebook-sidan och Twitterflödet.

Avsätt arbetstid och arbeta kontinuerligt

Sociala medier handlar om närvaro och att vara där era kunder, intressenter och konkurrenter tillbringar en stor del av sin tid. För att lyckas krävs att man arbetar kontinuerligt och bygger upp förtroende långsiktigt. Ge inte upp i början, även om det inte verkar som att särskilt många följer era inlägg. Om ni bjuder på intressanta tips, deltar aktivt i diskussioner och bidrar med sådant som ni själva skulle vilja ta del av kommer ert varumärke att stärkas och antalet personer i ert nätverk att växa. Ofta snabbare än ni kanske anat.

Försök att få till en bra balans, så att de som följer er kännner att ni regelbundet kommer med värdefull information och svarar snabbt. Ingen vill bli bombarderad med ett surr av ointressant information.